Ga naar de inhoud

Productiviteit werknemers verhoogt tot 66% door inzet AI-tools zoals ChatGPT

  • door

Hoewel veel bedrijven terughoudend zijn in het toelaten van ChatGPT op de werkvloer vanwege zorgen over vertrouwelijkheid en beveiliging, wijst recent onderzoek van Fishbowl by Glassdoor uit dat een grote meerderheid van professionals tegen een dergelijk verbod is.

In feite zou 80% tegen een bedrijfsbreed verbod op ChatGPT zijn. Vooral in de sectoren reclame, marketing en consulting is er sterk verzet tegen een verbod, met respectievelijk 87%, 87% en 84% die tegen zijn. Alleen in de juridische sector lijkt er meer acceptatie te zijn voor het beperken van ChatGPT. Maar dit heeft veel te maken met het feit dat een advocaat onlangs in de problemen is gekomen na het gebruik van ChatGPT voor onderzoek in een rechtszaak.

Uit onderzoek blijkt intussen dat de productiviteit inderdaad een boost krijgt wanneer AI tools correct worden gebruikt. Terwijl het MIT ervan uit gaat dat de productiviteit met 14% kan stijgen door inzet van generatieve AI (zoals ChatGPT) in het bedrijfsleven, zijn er andere studies die melden dat ze de prestaties van gebruikers gemiddeld met 66% (!) zagen stijgen. Bij complexere taken is de winst nog groter. Opvallend, werknemers met minder vaardigheden profiteren het meest van het gebruik van AI, wat meteen goed meegenomen is voor wie dacht dat AI deze werknemers zonder job zou zetten.

Ook interessant om te weten is dat uit de eerste studie van het MIT duidelijk naar voren komt dat “degenen die het gebruiken, degenen die het niet gebruiken zullen vervangen.”

Waarom weert een bedrijf ChatGPT?

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven het gebruik van ChatGPT en vergelijkbare technologieën op de werkvloer willen verbieden:

  1. Vertrouwelijkheid van Gegevens: Bedrijven zijn vaak bezorgd dat werknemers per ongeluk of opzettelijk vertrouwelijke of gevoelige bedrijfsinformatie kunnen delen met externe platforms zoals ChatGPT.
  2. Productiviteit: Er is een perceptie zijn dat het gebruik van ChatGPT en vergelijkbare tools de productiviteit van werknemers kan verminderen, omdat ze tijd kunnen besteden aan niet-werkgerelateerde activiteiten.
  3. Betrouwbaarheid van Informatie: ChatGPT en soortgelijke AI genereren soms onjuiste of misleidende informatie, wat een risico kan vormen in professionele settings.
  4. Juridische Overwegingen: In sommige gevallen kunnen er juridische beperkingen zijn op het gebruik van AI en machine learning tools in bepaalde industrieën of voor bepaalde toepassingen.
  5. Ethische Bezwaren: Er kunnen ethische of morele zorgen zijn over het gebruik van AI in een bedrijfscontext, bijvoorbeeld met betrekking tot bias of discriminatie.
  6. Compliance en Regelgeving: In sommige sectoren zijn er strikte regels voor het gebruik van AI en machine learning, wat bedrijven kan ontmoedigen om dergelijke technologieën te gebruiken.

Maar de cruciale factor is toch wel vaak de onbekendheid met de technologie aldus Bernard Van Isacker van FOX DS. “In veel gevallen is het simpelweg een gebrek aan begrip of kennis over hoe deze tools effectief kunnen worden ingezet binnen een bedrijfscontext. Reden te meer om toch wat professioneler te kijken naar een tool zoals ChatGPT, met de nodige kennis kun je hiervan als bedrijf echt wel profiteren. Wata dataproblemen betreft, daar werkt OpenAI bijvoorbeeld heel sterk aan.”

ChatGPT in de ’tegenaanval’

Om tegemoet te komen aan zorgen over privacy en gegevensbeheer, heeft OpenAI onlangs nieuwe functies geïntroduceerd voor chat tool naast een eerdere grote update van hun ChatGPT tool waarover we al schreven.

Gebruikers kunnen nu de chatgeschiedenis uitschakelen, waardoor geselecteerde gesprekken niet worden gebruikt om onze modellen te trainen. Deze instellingen zijn voor iedereen toegankelijk en kunnen op elk moment worden gewijzigd. Als de chatgeschiedenis is uitgeschakeld, worden nieuwe gesprekken 30 dagen bewaard en alleen beoordeeld indien nodig om misbruik te monitoren, voordat ze permanent worden verwijderd.

Bovendien wordt er gewerkt aan een nieuwe ChatGPT Business-abonnement voor professionals die meer controle over hun gegevens willen en voor bedrijven die hun eindgebruikers willen beheren. Dit abonnement zal het API-gegevensgebruiksbeleid volgen, wat betekent dat de gegevens van eindgebruikers standaard niet worden gebruikt om de OpenAI modellen te trainen. ChatGPT Business zal in de komende maanden beschikbaar worden gemaakt.

Ten slotte maakt een nieuwe exportoptie in de instellingen het veel eenvoudiger om uw ChatGPT-gegevens te exporteren. U ontvangt een bestand met uw gesprekken en alle andere relevante gegevens per e-mail. Deze ontwikkelingen kunnen mogelijk de weg vrijmaken voor een breder gebruik van ChatGPT en vergelijkbare tools in de professionele omgeving, ondanks de bestaande zorgen en beperkingen.

Wie nog niet goed mee is met deze revolutie raden we aan deze video te bekijken, en onthoud, dit is slecht het topje van de ijsberg van wat mogelijk is.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.